dinsdag 20 juli 2021

Drie heren T-shirts

Toen ik ruim 20 jaar geleden 32 jaar werd, kreeg ik van mijn schoonmoeder mijn eerste naaimachine cadeau. (Ik kan er een jaar naast zitten hoor.) Zij zag een nieuwe hobby voor mij. Ikzelf wist het nog niet zo net, maar ik schreef me keurig in voor naailes. Ik kan me herinneren dat ik daar een rok voor mijn zus heb gemaakt, een jurkje en een broekje voor Eva en een pyjamabroek voor mijn man Tjakko. Na dat jaar hield ik het naaien voor gezien. Mijn conclusie was dat ik geen talent had en niet zo'n geslaagde kleding maakte. Toen een aantal jaren later Fenna geboren was, gaf ik het naaien een tweede kans en werd het wel echt een hobby. Ik was verkocht... ging weer op naailes, maakte veel kinderkleding en af en toe iets voor mezelf. Fanatiek als ik was, ontwierp ik ook drie eigen patronen die bij het Duitse farbenmix uitgegeven werden en startte ik mijn blog. Voor Tjakko maakte ik in deze jaren helemaal niets, terwijl hij die pyjamabroek heel dankbaar had gedragen tot het echt niet meer kon. Maar ik had geen interesse in/geen tijd voor herenkleding.
Nu ik dit jaar voor de derde keer mijn hobby heb opgepakt en de kinderen groot zijn, heb ik wel iets voor mijn man genaaid. Via de facebookgroep "Gratis patronen en gezelligheid" stuitte ik op dit gratis PDF naaipatroon voor een basic heren T-shirt met ronde hals van Tiana's Closet. Een gemêleerde tricot stof had ik nog in de kast liggen (ooit op de markt gekocht). Na het patroon en Tjakko te hebben nagemeten, koos ik maat XXL en verlengde de panden 3 cm, want mijn man is lang.



We vinden het T-shirt toch wat ruim uitvallen (maar ja zelf XXL gekozen en 3 cm langer gemaakt). Ook is de hals behoorlijk wijd en het halsboordje heel smal.
Ik wilde een beter passend shirt voor hem maken en zag bij de bestanden van dezelfde facebookgroep een ander gratis patroon de heren ABB basic T-shirt van DIBY. Dat patroon is er in een standaard versie en een versie voor de langere man en is meer aansluitend. Ik hield me aan de maatinstructies en knipte de lange versie in een mix van maat 42, 43 en 44.  Ik zag zo al wel dat de hals veel te smal was, dus die maakte ik een heel stuk wijder. De tricot stof kochten we bij de Stoffenstraat en heeft een print van cassettebandjes.



Dit T-shirt vinden we ook niet helemaal geslaagd. Wat vooral tegenvalt is dat de mouwkop-armsgatnaad over de schouder loopt i.p.v. over het schouder-arm-punt. De schouderlengte is dus te kort en de kophoogte van de mouw te hoog.
Ik wilde een derde shirt maken en dit keer paste ik het eerste patroon (van Tiana's Closet) aan op basis van de bevindingen tot nog toe. (Middenvoor en -achter haalde ik 3 cm weg, waardoor meteen de halswijdte smaller is. De naadtoegiften aan de zijnaden van panden en mouwen liet ik weg alsook de 3 cm extra lengte in de panden. Het halsboordje maakte ik breder en ik veranderde de halslijn van het rugpand.) De stof is ook van de Stoffenstraat en is een print van gloeilampen.



Met dit shirt zijn we wel tevreden. Nu hebben we dan toch een goed T-shirtpatroon voor Tjakko en kan ik gaan productie draaien ;-)

Nog even de drie shirts samen.



Groetjes,


1 opmerking:

Lida Tol- Stiemer zei

Super T shirts!