donderdag 26 augustus 2021

Sokken breien


In januari 2019 was ik bij de Duitse Aldi en zag een pakket waarmee je twee paar sokken kon breien. Een bolletje garen per sok. Naalden (met dikte 2,5 mm) en uitleg voor maat 22/23 tot en met maat 46/47 waren inbegrepen. Ik had nog nooit sokken gebreid en ook niet met vijf naalden, dus besloot de uitdaging aan te gaan.
De uitleg was in het Duits, maar op deze site staat exact dezelfde uitleg in het Nederlands. Er staan twee varianten voor de hiel beschreven. De sokken worden van bovenaf naar de teen toe gebreid.
Eerst breide ik effen roze sokken in maat 46/47... jawel, voor mijn man. De andere twee bolletjes garen waren meerkleurig, veel leuker. Die bewaarde ik voor na het oefenen. Ik had geen idee hoe de hielvarianten eruit zouden zien en koos maar voor de variant met de basishiel en spie.

So far so good.

En klaar!

Deze hiel zie je meestal niet in de sokken die je koopt en ik wilde het anders, dus bij het volgende paar sokken met het meerkleurige garen deed ik de andere variant, hiel met verkorte rijen (ook wel boemeranghiel genoemd). Die leek wel op wat ik wilde.

Maat 38/39 voor Fenna.

Een jaar later lagen er weer sokkenpakketjes bij de Duitse Aldi en kreeg ik weer de kriebels. Dit keer wilde ik op een rondbreinaald twee sokken tegelijk breien. Daarover staan filmpjes op YouTube. Ik kocht een rondbreinaald van 80 cm (en met dikte 2,5 mm) en ging met de zwartgrijze sokken voor mijn man Tjakko aan de slag. Zie bovenste foto. Hiel met verkorte rijen. Ze zijn gekrompen in de was, te heet gewassen. Sokkengaren mag je op 40 gr wassen. Maar ze passen mij nu. Het derde en vierde bolletje van het pakket gebruikte ik niet (effen zwart). Op dezelfde manier breidde ik een paar sokken voor mezelf van DROPS Fabel Print garen. Dat had ik nog liggen van een ander project. Zie op de bovenste foto het lilarode paar.
Vervolgens kocht ik bij de Aldi nog een pakketje garen. Daarmee ging ik op weer een andere manier sokken breien, eerst voor Tjakko. Nu breide ik volgens de methode 'toe-up', vanaf de teen naar boven toe en de hielen pas achteraf ('afterthought heel'). Wel op de rondbreinaald en twee sokken tegelijk. Ik deed dit m.b.v. filmpjes op YouTube. Dat leverde de beige sokken op, vijfde op de bovenste foto. Het moment waarop je de steken ophaalt voor de hiel en het hulpdraadje verwijdert, vind ik het leukst. Daarna maakte ik op dezelfde wijze nog drie paar sokken, voor mijn schoonvader, schoonmoeder en schoonzus (zie het laatste paar op de foto boven).

De restanten van de wol voor mijn schoonvader (onder, Aldi)
en schoonmoeder (boven, DROPS Fabel Print).

Work in progress, het begin van de toe-up sokken voor mijn schoonzus
met DROPS Fabel Print.

Bij deze laatste sokken maakte ik de boord extra lang, meteen vanaf de hiel. Door de boordsteek ziet de schacht er smaller uit dan bij de overige sokken.

Het was best een leuk leerproces. Ik vind het trouwens nog moeilijk om aan de zijkant van de hiel geen gaatje te krijgen, maar daarover zijn ook filmpjes op YouTube te vinden.
Superknap hoe sommige mensen perfecte sokken kunnen breien met meerdere draden en er een patroon ontstaat. 

Groetjes,

1 opmerking:

Tjakko zei

Hele mooie sokken die ook nog eens lekker zitten. :-)