maandag 23 augustus 2021

Short, scrunchie en stofperikelen

Voor Eva mocht ik een short maken naar Burda 6938, net als eerder voor Fenna. 
We kochten daarvoor een terracottakleurige, crinkle viscose van Fibre Mood. De stofbreedte was 1.30 m. Na het voorwassen was hij ineengekrompen tot max. 95 cm breedte. Niet groot genoeg om alle patroondelen uit te halen. Strijken op lage temperatuur veranderde de stofbreedte naar 1.60 m! Ik vond het geen fijn vooruitzicht om een kledingstuk te maken wat in de was enorm zou krimpen, maar ben toch maar aan de slag gegaan, want strijken was het advies van de stoffenwinkel. De patroondelen uit de stof geknipt en gaan naaien. Op een bepaald moment moest ik een naad lostornen en het naaigaren eruit trekken, maar daarbij trok ik per ongeluk aan een weefseldraad, wat een zichtbaar foutje opleverde in de stof. Toen heb ik er de brui aan gegeven. Ik heb zelfs alles in de prullenbak gegooid. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit eerder gestopt ben met een naaiproject.
Vervolgens zijn Eva en ik naar de weekmarkt gegaan en hebben daar een nieuwe meter stof gekocht (zonder crinkles). Een licht zalmroze polyesterviscose. Toen ik daarmee aan de slag ging, bleek deze stof erg gevoelig voor spelden en naalden en plots zag ik een soort van 'ladder' of lijn op de linker voorpijp. Tot zover de stofperikelen. Deze short heb ik wel afgemaakt :-) en is verder prima.

Het zwarte topje is gekocht.



Hier de lijn.
Groetjes,

Geen opmerkingen: